knackebrodmethagelslag.reismee.nl

Ski-vrij zonder mij

Ski-vrij zonder mij

Goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws: ik ben door m'n enkel gegaan. Het goede nieuws: dit gebeurde in Oman. Dit slechte nieuws mag dan wel een "ilandsproblem" zijn (vrij vertaald; luxe probleem. En ja, ben ein-de-lijk aan een cursus Noors begonnen. Maarliefst 3x in de week, niveau 2. Hatsaa, dat doe ik gewoon even! Of: eigen schuld dikke bult dat ik de helft niet begrijp;) en er heel veel tijd in moet stoppen...)), ik baal er niet minder van. Inmiddels is het wekelijkse kost om een uitnodiging te krijgen voor "een weekendje skiën vanuit de cabin van iemands ouders, slechts 1,5 uur skiën van de weg"... Zonder mij dus. Net nu ik heuse tourski's inclusief vellen (zodat je de berg op kunt lopen) te leen heb.. Ach, die staan nu te pronken in de berging..:) we begonnen ook net lekker 'in te blenden' in de friluftsliv op de 'langrennskis'; vlak voor Oman beleefden edwin en ik nog een klassiek avondje - ze hebben hier verlichte langlaufpaden - "overschat jezelf" of ook wel "hel(d) op de skies", toen we zonder flauw benul van hoe snel we eigenlijk langlaufen (en vooral hoe snel je daar moe van wordt!) van de ene metro- naar de andere metrohalte besloten te skiën. Bergopwaarts. De mogelijkheid tot verwijten naar de twee verschillende paren skies inclusief het waxen kwam hier heerlijk van pas;). Wat was het zwaar. Gelukkig we hebben nog meer winters in het vooruitzicht om aan deze skills te werken!:)

Maar, Oman dus. 10 dagen geologie als onderdeel van een vak dat ik volg aan de universiteit van Oslo. Het vak behelst vooral presenteren en een paper schrijven, dit alles gerelateerd aan de specifieke geologie in Oman, of geologische concepten die hier te bestuderen zijn. Ook wel "geo-porn" volgens vele mede-geologen in de groep. De groep bestond uit ca 8 phd's en nog 11 professoren. Elke PhD moest iets presenteren op één van de te bezoeken locaties; ik mocht wat leuks ophoesten over een lagune ten noorden van Dubai (oja, sorry, we reisden dus via Dubai;)). De volgende dag reisden we met de huurauto's richting Oman, alwaar ik nog geen twee dagen later dus m'n enkel verzwikte. Met een knak-geluid. Enigszins verontrustend. We gingen naar fantastische geologie-locaties (oa ophiolite!), de groep was leuk en het weer was goed! Ik kreeg al snel de bijnaam "limping biscuit" en vaak de vraag hoe het met mijn "kenkel" was (k(uit)-enkel, aangezien m'n kuit niet meer te zien was. In het Engels werkt dit ook; calf (kuit) + ankle (enkel) = cankle). De ontspannen sfeer in de auto veranderde snel in "zeer competitief" nadat ik het wereldberoemde auto-bingo had geïntroduceerd (de regels zijn simpel: zorg dat je zoveel mogelijk 'items' als eerste spot die op de imaginaire bingo-lijst staan. In dit geval oa een kameel, geitenhoeder met geit, paars huis, rode Ferrari, etc). Daarnaast bleken we 5 geologen en 9 dagen nodig te hebben om uit te vinden dat de Bluetooth alleen ingesteld kon worden als de auto nog stil stond... Een reis vol hoogtepunten dus.

En ik durf het bijna niet te zeggen, maar afgelopen weekend volgde de volgende droombestemming alweer: Tromsø! Met Edje. We moesten de plannen een beetje bijstellen ivm de kenkel, van een 4 daagse sledetocht over woeste sneeuwvlaktes, ijsklimmend over bevroren watervallen, naar beneden skiënd over vers besneeuwde hellingen, navigerend op het noorderlicht, en met een ijsboor en hengel ons kostje bij elkaar vissen, moesten we genoegen nemen met een zeer comfortabel appartementje en een dagje autohuur om opoe-stijl langs de fjorden te touren. Ook opoes komen op fantastisch mooie plekjes;) Het noorderlicht was er niet minder om (jeeeeeeeeeej!), de biertjes niet minder lekker en de films in het "polarmuseum" waren zo slecht dat het vermakelijk was. Een flink pak sneeuw en een fantastisch 2-uur durend roggelconcert van onze achterbuurman in het vliegtuig begeleidde ons weer terug naar Oslo. Ik moest maar weer eens aan t werk.. Al zijn mijn collega's er morgen allemaal niet; er is dan zogeheten "ski-vrij". Werknemers krijgen gratis een dag vrij om te gaan skiën, er worden zelfs bussen ingezet om er gezellig een dagje op uit te gaan met collega's en hun skies. Of je kunt er op eigen gelegenheid op uit, in dat geval krijg je een eventuele ski-dagpas vergoed. #friluftsliv

Ha de bra, vi snakkes snart!

Robbuurman

Tssssss..........

All the way to Tromso ! ( Goeie naam voor een dubbel CD van David Bowie ! ) ( R.I.P. )

Kees

Hatsaa, globetrotters! Wel pech, die kenkel, want hoe vaak heb ik in je verslag niet het woord 'ski-' kunnen tegenkomen. Aan de andere kant, die woeste tochten met sledehonden over gletscherspleten hadden jullie natuurlijk niet overleefd.
Prachtige foto's, van 20 onder tot 40 graden boven nul, denk ik. En dat ophiolite ga ik opzoeken. Hatsaa!

Fokko

Geo-porn? Edje? Kenkel?
Mooi man!

Gr uit Cairo

Fokko

Geo-porn? Edje? Kenkel? Ik ben weer een hoop wijzer.
Mooi man!

Gr uit Cairo

Femke

Hoe ging je presentatie?? Heb je nog gevraagd of je publiek ooit in een Dubais meer heeft gezwommen?

Joja

Het klinkt weer allemaal even fantastisch! en je hebt dus zowaar ook nog wat cultuur gesnoven in het polarmuseum! :) Tot vanavond!!! Oslo opoe-style 2.0! X

Kim

An! Wat een heerlijk verhaal weer! Hoop dat je kenkel snel weer een kuit en enkel worden!

Tessie

Wat Femke zegt :) Sterkte met de kenkel!!

Liesbeth

Wat hebben studenten in Holland eigenlijk een zielig leven als ik dat vergelijk met jouw wilde en heel boeiende verhalen. Een skibus voor de studenten!! Het klinkt een beetje als ijsvrij vroeger, alleen is er nooit meer ijs. Geniet ervan, zelfs met kenkel.

Heleen

An, mooi verhaal! Wat maak je veel mee. Het is vast goed voor je, dat je door je kenkel af en toe eens verplicht op de bank moet zitten, maar bale is het, als je jouw natuur hebt. Zet hem op, aan alles komt een eind!

Malou

Lieve An! Wat zijn de tegenstellingen enorm: zand, zon en hemdjes versus sneeuwtoppen, winterjassen en het noorderlicht!! Wie kan dat nou zeggen... :D