knackebrodmethagelslag.reismee.nl

De paden op...

Zo. En toen scheen de zon. En was 't ook nog eens weekend. En niet één keer, maar twee keer. Edwin en de tent waren er ook, dus keuzes waren snel gemaakt; geld moet rollen en wat niet écht ver weg is is dichtbij..., dus we huurden een autootje en reden op zaterdag ruim 300km (enkele reis) naar een mooi stukje Noorwegen. Het eerste weekend was dat de Hardangervidda, grootste hoogvlakte van Europa, met nauwelijks bomen, maar wel rustieke meren, grote open vlaktes en met aan de rand bergtoppen. Hier kan bijna het hele jaar door sneeuw liggen. En afgelopen weekend reisden we af naar Jotunheimen; een gebied met de hoogste toppen van het land. Beide weekenden schommelde de gevoelstemperatuur overdag zo tussen de vijf graden (als de wind lekker z'n best aan t doen was) tot een zeer aangename 15. 's Nachts daarentegen was t andere koek. Rond 19 uur gaat 't schemeren, 't tentje staat dan en geeft beschutting tegen de wind en kou om een hapje te eten. Daarna wordt alles klaargelegd om straks linearecta soepeltjes de slaapzak in te glijden; dus slaapzak, binnenlaken (scheelt weer paar graden gevoelstemperatuur), thermopakje aan, tandenpoetsen, etc. Dan volgt er een avondwandelingetje, beetje klauteren etc en paar keer op en neer springen, of even water halen bij een beekje, om de lichaamstemperatuur weer omhoog te brengen. En dan zo warm mogelijk de slaapzak in! En waarom we dat nou leuk vinden....:

Wandeling op de hardangervidda (vorig weekend) was erg mooi. In totaal 2 mensen tegengekomen en als über-buitensport mensen geprobeerd af te steken en vervolgens op riviertjes stuiten die toch echt niet over te steken zijn;) dus we moesten weer terug en bereikten r tegenovergestelde van afsteken. Ach, de lucht was strakblauw en t maakte allemaal niet uit. Jotunheim (dit weekend) was nóg mooier (jottum). We kozen voor t wereldberoemde pad over de Beseggen graat ( uiteraard niet alleen omdat Grieg hier zijn Peer Gynt suite op heeft gebaseerd). Jaarlijks lopen 20.000 mensen dit pad, wij hoopten op iets minder, omdat de boot (die je de helft vd route bespaart) niet meer zou gaan én omdat t immers geen hoogseizoen meer is. We sloten een weddenschap over hoeveel mensen we tegen zouden komen. Laten we t erop houden dat we er beiden zeker 500% naast zaten...:) maar na zessen zagen we niemand meer, en hadden we t hele gebied voor onszelf om een mooi kampeerplekje uit te zoeken. Wederom een geslaagd weekendtripje met steeds maar weer fantastische uitzichten, de herfstkleuren overweldigend, en als fantastische afsluiter ook nog rendieren én een eland gespot!! Iets minder was de laatste 60km terug naar Oslo, waar we bijna 2 uur over hebben gedaan. Ook hier kennen ze file...

En dan nog even over de "gewone werkweek". Die begon met twee dagen Stavanger. Hier vond een tweedaagse meeting plaats van het LoCra project (Lower Cretaceous basin studies in the Arctic). Een samenwerking tussen universiteiten van Oslo, Bergen, Tromsø, Stavanger, Kopenhagen, Spitsbergen, Texas en Moskou om bepaalde (noordelijke) arctische gebieden in kaart te brengen, gesponsord door 21 bedrijven in de olie- en gasindustrie. Één dag voor de wetenschappers onderling, één dag voor presentaties voor de olieboeren. Ik mocht hier bij zijn omdat mijn onderzoek als analoog voor een aantal van deze studies gaat dienen. We hadden een korte presentatie gemaakt om toe te lichten wat ik ga doen, en dat werd positief ontvangen. Blij mee:) en vooral ook erg goed om te zien dat er echt een paar vraagstukken liggen waar ik hopelijk mijn steentje (ha, toepasselijk..) aan kan bijdragen.
De rest van de week was een goeie mix tussen wat sportieve (hardlopen) en minder sportieve (Edwin had een flinke voorraad wijn, kaas, chocola en andere lekkere dingen uit NL meegenomen) uitspattingen tijdens de avonduren. Ook een aantal keer geskyped met de familie en ik kon ook inschakelen bij Malou, Laura en Kim, waarmee ik voorheen altijd samen at op de maandagen. Op de uni breng ik me tijd door met t uitwerken van m'n vorige USA tripje, het voorbereiden van m'n volgende, nog steeds administratieve rompslomp, en de aankomende trip naar Spanje met vierdejaars studenten. We zijn inmiddels weer terug in het eerste airbnb appartement (het tweede, waar we een vijftal nachten hebben geslapen was echt een aanrader, fantastisch uitzicht over de fjord in de verte) en echt 'settelen' lukt nog (steeds) niet, want ik ben veels te veel op pad; donderdag ochtend weer het vliegtuig in, naar Spanje.
Hasta la vista!
PS. Grote dank voor de berichtjes die worden achter gelaten op mijn tekstjes, erg leuk!:):)
PS. Zie hier het korte filmpje van onze wandeling over de Hardangervidda:https://www.dropbox.com/s/utqnlx5rre8991h/IMG_1257.mp4?dl=0
PS: Zie hier het filmpje van onze weekendje in Jotunheimen, hier hebben we ons erg mee vermaakt (vooral afkijken tot aan het eind):https://www.dropbox.com/s/eaj7dbjo0ksewoc/IMG_1360.mp4?dl=0

liesbeth

Weliswaar mijn eerste reactie, maar ik vond de eerdere verhalen ook al heel goed. Wat een leven!
Je ouders worden hier ook helemaal blij van denk is. Het wandelen op de Lage Vuurse met een paar stokken is wel erg kinderspel.
Ga graag door met verhalen en films (met muziek) te sturem. Ik geniet ervan. Liefs

Femke

filmpje al eerder gezien, fantastisch. Wat ik me dan toch afvraag: wat nou als je moet plassen als je net in bed ligt??? ????

Eva

Super leuk om je verhalen te lezen Anna! Wat een prachtig land om mooie hikes te maken. Veel plezier in Spanje!

Floortje

Wat een verhalen en wat een fantastisch mooi land! Echt iets voor jullie zo de natuur in met een tentje. Ik moet nog vaak aan onze fantastische tocht naar de Wildhornhutte denken. Leuk jullie sowieso in Lenk te zien!

Veel plezier in Espana!

Fokko

En wat is hasta la vista dan wel niet in het Noors?
Groeten!

Anna

Ja, Femke, dat moet je dus echt te allen tijde / ten alle tijden zien te voorkomen..! Maar als je moet, dan moet je... Warme jas aan en gaan...

Heleen

Weer met veel plezier alles gelezen en natuurlijk erg tevreden over muzikale bijdrage van Edwin in het tweede filmpje;-). Op naar Spanje!

Josine

Wat een leven, Suus! Niet te filmen... oh ja toch wel! :) Je moet me toch eens uitleggen hoe jullie die cup song zo getimed hebben!
Wanneer je na jouw weekje Spanje, weekendje Nederland en weer een trip naar Amerika eindelijk eens gaat settelen, krijgen we dan ook wat super boring foto's van Oslo zelf? :)

Joja

Echt een heel mooi beeld van hoe je leven eruit ziet en hoe het er daar aan toe gaat! Hoop dat je je na al je tripjes kunt settelen! En net als Josine ben ik heel benieuwd naar foto's van Oslo zelf :)