knackebrodmethagelslag.reismee.nl

Friluftsliv

Letterlijk vertaald: 'vrije lucht leven'. Het buitensport leven. Niet alleen het rondje door het park wandelen op zondagmiddag, nee, voor de Noren is het een levensstijl, en dusveel meer dan alleen het buitenleven in de letterlijke zin van het woord. Er lijkt een brandend verlangen naar de wildernis in te zitten, een soort heimwee naar die 'goede oude - simpele!- tijd', waarin iedereen nog buiten op de boerderij leefden...
Kerst 2015 was a good one! Veel leuke afspraakjes met vrienden in NL, eten met de familie van Edwin en een kerstdiner voor 18 man met mijn familie aan het Utrechtse Wilhelminapark.Van +15 graden Celsius op kerstavond in Nederland, via een zonnige +10 graden tijdens een paar (toch heerlijke!) wintersport-dagen in Zwitserland, werd het dan toch eindelijk écht winter. In Oslo is 't inmiddels al ruim twee weken niet boven de -10 geweest en er ligt inmiddels een lekker laagjesneeuw. Dat resulteert in straatbeelden waar overal, ja overal, mensen met ski's lopen: in demetro's, trams, de wegen, enzelfs op de universiteit struikel je erover. Friluftsliv!Op maandagochtend gaan de gesprekken tussen mijn supervisor (vervent skiër, thuis meerdere paren ski's - de ene sneeuw is de andere niet tenslotte) en PhD collega Valentine (jarenlang ski-instructeur in Zwitserland) alleen nog maarover 't verbeteren van verschillende ski-trucs, bijvoorbeeld over hoe je 't best je360-graden-sprong kan verbeteren.... Tja, dat vroeg om slechtséén reactie: meedoen! Dus namen we langlauflesssen, gingen we op een doordeweekse avond skiën, en verdiepten we ons in de aanschaf vanlanglaufski's. Belangrijke lessen werden al snel geleerdd:
- ook op zondagochtend 9 uur, met temperaturen rond -15 en een striemende wind, zit de metro naar de skipiste vol met noren die gaan wintersporten (friluftsliv!)
- het waxen van langlaufskies is een wetenschap op zich... Elke paar graden temperatuur verschil vraagt omandere wax, ook verse of oude sneeuw is een belangrijke factor, en met alleen wax ben je er nog niet; ook een 'glider' voor onder de voorste en achterste gedeelten van de skies is nodig..
- als je met noren over skiën praat, je altijd even moet nagaan of t gaat over cross country skiën (langlaufen), tourskiing, mountain skiing, downhill skiing, alpine skiing... Pffff... (friluftsliv...)
Uiteraard konden we niet kiezen of we smørefri ski's (geen wax nodig, makkelijk te hanteren voor de beginner, maar volgens de Noor 'geen echte ski' en ook geen kans op het goed leren van de techniek) of klassieke langrenn ski's gingen aanschaffen. Aangezien mijn Anna-poldermodel-van Yperen-instelling hier om de hoek kwam kijken; besloten we tot de geniale oplossing; van allebei 1 paar. Zo kunnen we de echte beslissing nog uitstellen en allebei de paren uitproberen zolang en vaak als we willen. Ha, en uiteraard het ideale recept voor discussies over wie nou welke mag en wil gebruiken;). Vandaag hebben we in ieder geval een erg mooie tocht gemaakt, waarbij de eerder geleerde technieken goed van pas kwamen en we ons al bijna (rekbaar begrip;)) volleerd langlaufers voelden en de ski's zeer eerlijk verdeeld werden;)
Ook een ideaal recept voor discussie is natuurlijk de Ikea. Hier slaagden we echter met vlag en wimpel voor, lieten de Noorse Zweedse balletjes links liggen, maar konden de appeltaart met 'krem' natuurlijk niet negeren. Inmiddels hebben we het huur-huisje dus een beetje kunnen aankleden naar onze eigen smaak, en wat mooie foto's van eerdere vakanties hangen aan de muur.
En we hebben nog zoveel leuke dingen op de planning staan... jullie moesten eens weten..:):)maar om niet alles weg te geven, verklappen we alleen nog dat er verder ook al heel veel leuke en gezellige mensen een ticket naar Oslo hebben geboekt om ons op te komen zoeken! Waaronder mijn ouders, de oud-huisgenootjes-met-Gideon, de eerdergenoemde 'kwartet-vriendinnen-, en ook een aantal vrienden van Edwin staan in de startblokken, en zijnfamilie staat te trappelen om in de zomer langs te komen.. leukleukleuk. Wij zijn er in ieder geval klaar voor om iedereen een gezonde portie friluftsliv aan te bieden!

Malou

Lieve An (en Edwin!),
Wat is het toch leuk om elke keer en update te lezen! :) Heerlijk dat jullie aan het friluftsliv'en zijn, ultieme inburgering! Heel veel zin om jullie kant op te komen, hopelijk dan gewoon dikke plus temperaturen! ;)
Liefs!

Robbuurman

Hon og han heja heja heja Friluftsliv ! Een smakelijk verhaal. Haha

Ook hier ligt sneeuw. Precies 0,3 cm bij - 1,3*.

Hartelijke groet

Laura

Super leuk om te lezen. Moest heel hard lachen om oud huisgenootjes én Gideon!

Heleen

Weer een mooi verhaal en als je ook nog een keer tijd hebt om foto's van al die sneeuw toe te voegen..., maar dat komt vast op enig moment. Hier zijn de vlokken bijna te tellen, maar we hebben ze! (heel even..)
Liefs,
Heleen

Femke

Leuk An! En hoe gaat het inmiddels met je 360-sprong? ;-)

Liesbeth

Je moeder is net rupsje nooitgenoeg, dan schrijf je zo'n leuk verhaal met enige regelmaat en dan moeten er ook nog eens foto's bij. Als je jouw verslag leest lijkt het leven daar één groot feest en net iets voor jou. Ik neem aan dat je ook nog wel eens werkt. Blijf ons vooral op de hoogte houden, Liesbeth

Robbuurman

De Telegraaf kopt vandaag met vette letters -

Bizar Hollands winterweer leidt tot vreemd gedrag !

Een jong stel liep vandaag, er ligt 3 centimeter sneeuw bij temperaturen van - 0,1 tot 0,9**, met 2 paar ski's over De Dam te Amsterdam. Met het op en neer wandelen om duiven te ontwijken zwaaiden de ski's soms heen en weer.
Meerdere politieagenten spraken het stel aan. Immers, ski's kunnen gevaarlijke wapens zijn !

Nee, dan anders bij De Noren !
Waar ski's als een 2e paar schoenen meegenomen worden.
Zowel 's winters als 's zomers ! Dat dan weer wel !
Rare jongens die Noren !

Tessie

Klinkt goed An!!
(Ik wacht hier nog steeds op natuurijs :))

Joja

Had al wel gelezen maar nog niet gereageerd en ik wil me natuurlijk extreem goed inlezen voor ons bezoekje over een paar weken :) Het klinkt alsof je de frilutsliv helemaal voor jou gemaakt is, buiten buiten buiten! Nu moet je toch echt de film 'Out of nature' gaan kijken, Noorse frilutsliv met temperaturen boven het nulpunt. Ik heb extreem veel zin erin en zal me met Joop ook eens gaan beraden over het soort ski dat wij gaan ombinden om van de luchthaven naar jullie huis te komen. Liefs!