knackebrodmethagelslag.reismee.nl

Op reis door 't PhD-doolhof

Vooruit dan maar, hier is er weer eentje: de grootschalige aanvraag naar een nieuwe blog was niet meer te weerstaan, het risico op het verliezen van trouwe lezers werd te groot. Maarja, wat kun je eigenlijk nog schrijven op een blog met domeinnaam ‘reismee’ als je niet meer op reis bent, als er geen leuke veldwerk-reisjes meer zijn? Wellicht kunnen we het breder zien; ik ben dan wel niet meer letterlijk op reis, maar ik ben nog steeds op reis door het doolhof dat ‘PhD’ heet, op zoek naar de uitgang, ha!

De afgelopen maanden heeft de reis door het PhD-doolhof me langs een aantal doorgangen in het labyrint geleid. Al waren er ook een aantal doodlopende paden. Een zo’n doodlopend pad was ‘stress’. Ach, wie heeft ’t niet? In ieder geval is er bijna geen PhD zonder stress te vinden, dus niet klagen, maar doorgaan. Maar is dat doorgaan wel een goed idee? Wat als het betekent dat je rondjes blijft rennen door het doolhof en mogelijk geen kracht meer hebt om de uitgang uit te lopen, zelfs als hij in zicht is? Het leek mij wijsheid er proberen achter te komen waar de stress vandaan komt, en wat ik er aan kan doen. Een deel van de huidige aanpak bestaat uit minder werken. Dus nu kijk ik de hele dag netflixx. Nee, natuurlijk niet (wie kijkt er nou netflixx....). Ik maak nog steeds lange dagen, maar niet meer dag in dag uit, week in week uit. En guess what; ik slaap beter, ben uitgeruster, werk productiever, doe ook nog andere dingen dan werken..... win win! ’t Doodlopende pad bleek toch een uitgang te hebben, en al snel bevond ik me in het volgende gedeelte van het doolhof: ‘hoe krijg je je artikel officieel online?’

Want: het eerste artikel is geaccepteerd! Hiephoi. Dit heeft me ook laten zien wat het inhoudt om tot dat punt te komen. Ik diende dit artikel begin juli 2018 in, en kreeg een kleine 4 maanden (!) later een ‘decission letter’; ‘Accepted with minor revisions’. Hoppa! Of toch niet? De decision letter werd vergezeld door o.a. twee brieven van de reviewers, en nog een van de ‘associate editor’. Alle drie hadden ook aantekeningen gemaakt in het manuscript zelf. In die brieven schreven ze dat het onderzoek een belangrijke bijdrage is binnen de geo-community en blablabla, maar hadden ze natuurlijk ook allerlei commentaar. Al deze brieven moest ik beantwoorden, en ook de belangrijkere aantekeningen op het manuscript moesten beantwoord worden. Dit hield in dat ik op moest schrijven of ik het wel / niet met ze eens was, en waarom, en op welke manier ik dingen had aangepast. Best een klus. Een aantal dingen moesten ook weer met de coauteurs overlegd worden, en je raadt ’t al... die namen rustig weer een aantal weken de tijd om te antwoorden. Afijn. In januari stuurde ik uiteindelijk de boel terug. En toen duurde het nog weer 1,5 maand tot de verlossende mail: geaccepteerd!! Yes, klaar! Of toch weer niet...? Bijna.., nu gaat het nog naar een ‘technical editor’, die controleert o.a. de leesbaarheid van de figuren, grammatica, compleetheid van de referentie-lijst, etc. En die stuurt mij dan weer een versie met aantekeningen. Die moet ik aanpassen, en terugsturen. Daarna sturen ze ons een ‘proofread’ die mij en de coauteurs de allerlaatste kans geeft om spellingfouten etc eruit te halen. En dan.... wordt het pas echt officieel gepubliceerd. Maar: een tweede artikel is inmiddels ook ingediend, en met een derde ben ik hard onderweg... Het eind van het doolhof komt steeds dichterbij!

Doolhoven herbergen vaak ook verborgen schatten, die soms helemaal niks met het thema van het doolhof (in dit geval dus ‘de PhD’) te maken hebben. Zo ging rond kerst mijn stoere vriend voor mij op z’n knieën, in de sneeuw, bij een afgelegen hutje ergens in de Zwitserse Alpen. Zijn opgedane ervaring hadden hem geleerd dat hij mij eerst mijn lunch moest laten eten, want een hongerige Anna ...... Als toeschouwers hadden we een strakblauwe hemel, witte bergtoppen glinsterend in de zon, onze gloednieuwe tourskies en onze rugzakken gevuld met chocola, lawinepieper, en dus blijkbaar een ring... Wat een feest! En niet al te lang geleden kregen we het nieuws te horen dat op dezelfde dag (ach, of een dagje ervoor of erna, maakt niet uit) mijn aankomende neefje/nichtje is verwekt; mijn zusje wordt moeder! En ik dus tante:)

Ik ga weer verder reizen, liefs uit Oslo!


P.S. Klik op deze link als je nieuwsgierig bent naar een kleine impressie (filmpje) van een weekend-reisje in de sneeuw: https://www.dropbox.com/s/o1oarfleek5uoa0/IMG_2234.mov?dl=0

Reacties

Reacties

Carlos

Je blog is bij dezen geaccepteerd, echter met minor revisions. Hoewel jouw blog een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de community van reisblogs, ben ik als redacteur van Reismee-blogs helaas genoodzaakt je te vragen om je tekst nogmaals eens goed door te lezen om alle spel- en grammaticafouten te verbeteren.

;)

Anna van Yperen

Haha, grapjas:) Had je niet 4 maanden moeten wachten met je oordeel?;)

Heleen

Heerlijk An om op Schier je leuke verhaal te lezen. En ach, die taalfouten, volgende keer gewoon in het Noors, dat beheers je inmiddels ook ;)

Kees

Jouw vertelsels hebben -- juist tijdens de Boekenweek hier -- met de doolhoven, de doodlopende weg en de uitgang een extra diepgang gekregen! De metafoor. Of de metaphoor. Ja! Altijd spannend, die spelling.

Malou

Zo leuk allemaal!!! :)

Buurman

Spelling ? Hoezo spelling ?

Kijk................
De leven is een grote reis - ook al sta je even stil hier en daar ........dan toch !
Dus wil je wat wie dan ken moet het doen
want blijf je wie bent staan waar die is dan kom je niet vooruit.
Behalve dan als je op je laatste benen loopt ook dan ga je......
Kijk - dat is logisch.

En voor wie wacht komt alles steeds te laat.
Dat is helemaal logisch. Zeker.
Want je gaat het pas zien als je het door heb.
Ken wie wat zien dat die het niet zien het ooit kunnen kennen dan ?
Of dat logisch is .....dat weet ik niet niet.

In het team in ze verband en samen werken om te kennen scoren......
kijk ......
dat lukt niet zonder al die editoren....... en dat
is zeker logisch.

Hartelijke groet Anna.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!