knackebrodmethagelslag.reismee.nl

Zomer in Oslo

Ditmaal geen bericht over ratelslangen, cowboys en verdwenen sleutels, maar een gewoon stukje tekst over een gewone zomer in Oslo. Want ook dat is toch wel even het noemen waard. Vorig jaar was mijn eerste volledige zomer als ‘emigrant’ in Noorwegen, maar in de praktijk was ik in de periode tussen begin mei en begin september slechts 2 (!) weken in Noorwegen. Vanwege veldwerk, assisteren bij een veld-cursus, zelf op cursus op Spitsbergen (heel vervelend) en een leuke vakantie in NL en Oostenrijk. Dus die “zomer in Noorwegen", telt eigenlijk niet, begrijp je wel. Dus, dat moest anders dit jaar. Wel ging ik weer op veldwerk (zie vorige verslag), maar verder was het devies: blijf ! in ! Noorwegen!

Dus gingen we een week op vakantie naar de Lofoten, een eilandengroep boven de poolcirkel. Wat fantastisch mooi is dat. De stranden hebben caribische kleuren, de bergwanden rijzen stijl op vanuit de oceaan, en het water is arctisch koud en vanaf 500 m hoog lag er nog sneeuw. Fantastische dagen met veel wildkamperen, wandelen, en koffie en taart op het terras. De temperatuur was tropisch. Ok, kleine nuance: arctisch tropisch (20 graden) en slechts de helft van de tijd. De andere helft was het grauw en grijs, en 12 graden. Maar nog steeds fantastisch mooi.

In Oslo zelf is het rustig. De noren zijn op vakantie. Het openbaar vervoer is leeg, bij ons appartementen-complex is het uitgestorven en op de universiteit is er uiteraard geen student meer te vinden. Ook de meeste werknemers zijn met vakantie, dus blijft er slechts een handjevol PhD’ers over. Zielig? Niks daar van, heerlijk rustig. En ook geen files op de vrijdagmiddagen wanneer we de bergen in wilden! Op alle andere vrijdagen in het jaar staan er altijd lange rijen met auto’s gevuld met noren die naar hun cabin willen. Nu mooi niet. Dus trokken we er 2 weekendjes op uit, 1x met Pim en Nienke, en 1x met zn tweeën. Beide keren naar Jotunheimen. Man, wat is het daar mooi. Op en top genieten. Daarnaast kregen we nog bezoek van de ouders van Edwin en kwamen Malou en Laura nog langs.

Oftewel; een geslaagde zomer. Alsof het voorbij is... nou, wel de zomer-periode in Oslo zelf. Inmiddels heb ik er ook weer een tripje naar Spitsbergen opzitten ( veldwerk met begeleider Ivar en co-begeleider John Holbrook. We gingen de drone eens even laten kennis maken met de wonderschone leef-omgeving van de ijsbeer...!) 10 dagen lang. Jippie! Nu volgt nog een fijne vakantie met de familie. En nog een bruiloftje of 2 in NL en omgeving (Julian in Frankrijk. Dat doet maar weer!). Oftewel: reizen reizen reizen, het houdt niet op!

Liefs

P.S. Na lang wikken en wegen toch besloten maar even een paar jaloersmakende fotootjes toe te voegen van de bovengenoemde 10 dagen op Spitsbergen. Het was weer een heus avontuur. We konden bijna elke dag er op uit (dit is weers- en ijsbeer-afhankelijk: te veel wind zou het onmogelijk maken om met het kleine zodiac-bootje de fjorden gevuld met arctisch water op te gaan, met regen kan de drone niet vliegen en een ijsbeer op de kust betekent: no go), professor John en zijn student Cody zorgden voor veel vermakelijke verhalen, en Ivar is al 100x keer op Spitsbergen geweest dus weet precies wat er geregeld moet worden mbt veiligheid (satelliet-telefoon, beacon, geweer, munitie, rescue-package met tent, voedsel, etc voor het uiterste noodgeval dat we niet naar huis komen, etc). We kregen een korte training hoe te varen met het zodiac-bootje en zwemmen in onze overlevings-pakken (niet nodig gehad). Dat voelde toch wel stoer allemaal. Tot je andere mensen tegenkomt die met helikopter naar hun veldwerk-plek vliegen en vervolgens 2 weken lang kamperen op een rotsrand met uitzicht op gletsjers en een extra ijsbeer-bewakings-hond....;) Verschil moet er zijn. Wij waren elke dag zeker 2 a 3 uur bezig om überhaupt van ons verblijf in de stad naar de outcrop te komen: naar de haven, alles waterdicht verpakken (incl onszelf), varen, alles uitpakken, en minstens een uur lopen. En dat ook wer terug. Geregeld waren we pas rond 21 uur weer terug.

Femke

Leuk An, en weer hele toffe foto's!! Tot snel in France (dat doet maar weer ;-)). X

Buurman

Heejjj Anna,

mor du mucke bra ?? Her en beskjed von din tidligere nabo.
Tusend tack for den velsmakende beskjed fran Oslo.

Ja.....reizen is verslavend..................als je eenmaal de smaak te pakken hebt dan kan het niet meer op ! Het mooie van reizen is ...........thuiskomen..........................hjemkomst i Norsk og Svensk...................en weer weg................dat dan weer wel !

In ieder geval................met en glass rodvin ( og tre ) ( Chianti Classico ) og en knackebrod Seranoham og en knackebrod skive geitost meld ik je het volgende ....................ik reis ook graag maar wel in een kleinere cirkel.............dus dat is dan Utrecht CS naar Zandvoort aan Zee bijvoorbeeld..............op de Boulevard in Zandvoort lange broek omwisselen voor een korte broek....................( zozo zozo .........mensen kijken...............raarrrrr ..................want 43 meter verderop ....ligt men 95 % naaakt..............) bergschoenen a la miltaire hangend op mijn rugzak en slenteren door de branding..........mijmerend.........spiritueel.........wat kan ik doen om de wereld beter te maken ? ..... ... Begin bij jezelf.....OKE Dan .......zoiets.................zout water werkt genezend.................nu kom ik daar niet vaak maar dit keer bracht mijn wandeltocht mij naar de strandtent - Adam en Eva -
Mogelijk ben jij Bijbelvast of Bijbelloss ?? !! ?? ...............daar bleek een ieder geheel naakt rond te lopen............naja............ik zie er nog appetijtelijk uit voor mijn leeftijd .............dus kom op zeg................geen gezeur.............en behalve een noodzakelijk toiletbezoek toch ook maar een koffie verkeerd besteld ! Dat dan weer wel.

Na enig ongemakkelijk rondkijken, fluit fluit, lalal lalala, pedompiepiedompiedom........zonnetje...................koffie verkeerd op ..........dus inpakken en wegwezen.......................loopt er plots een niet al te lange man van middelbare leeftijd (( veel ouder dan ik dus....tssszzzz )) , klein buikje, kort haar, shabby kijkend , enigzins waggelend, het strandtent terras op....................een man met tijgershirt / print......wauw..............en tijgerbroekje........wauw ..........dat ook weer wel !!!

En om maar eens transgender, interseksueel en heholebi te communiceren zeg ik..................zeg ik vervolgens............nou nou...........hello...........hello how are you ? You must be a long way from Spitsbergen, Oslo, Nevada or South England ? You must be knowing Anna and you can cook very well ?

En in plat Amsterdams krijg ik te horen........................welnee man..............seikert...........ik maak reclame voor de ' Stringshop ' in Amsterdam !...........O ! Aha ! O ! Jaja................Ik kan je zeggen................een Tijgerprintshirt brings U all over the place.

Slenterend door de branding dacht ik............zout water werkt genezend ! Dat dan weer wel !!!

Big HUg van Buurman !

PS - en om voor alle lezers de muziekkennis te verrijken...............

Ten Years After - Going home by Helicopter ( over smaak valt niet te twisten noch te redetwisten )

Anna

Dag buurman, het zou wat zijn geweest als deze mijn van de tijgerprint-stringshop mij zou kennen....! Daar zou iemand vast een nieuw lied over kunnen schrijven;)

Tessie

Wat klinkt dat allemaal heerlijk An!!!
Vooral die foto met dat tentje is echt jaloersmakend.
En binnenkort weer een trip naar Frankrijk, zwaar leven heb je toch ;)

Angelique en Roderique

Fijn, Anna, dat je ons weer hebt laten meegenieten. Heerlijk leven heb je.
A's dochter Malu heeft trekjes van jouw stoerheid: afgelopen jaar heeft ze zowel in de zompen van Schotland gebivakkeerd, als zojuist twee weken op het gletscher ijs van Groenland. Alles om met een filmploegje stukken documentaire te maken.
Veel plezier met de familie-vakantie. Het zal overdag tijdelijk donkerder zijn dan 's nachts in Noorwegen!

Kim Kardux

An wat een heerlijk verhaal weer! Leuk om te lezen hoe anders het weer is! Dan is de wereld ineens weer heel groot! Xx