knackebrodmethagelslag.reismee.nl

Kortste dag van 't jaar

Korste dag van t jaar; wat kun je beter doen dan lekker uitslapen? Yep. Lekker uitslapen in een hutje in t bos! Jippie! Al stond de volgende vakantie alweer voor de deur, de drang om "iets te ondernemen" was groot geweest, dus Edwin en ik waren op airbnb opzoek gegaan naar een huisje in t bos. En gevonden. 1,5 uur lopen vanaf de metro (een paar haltes verder dan 'vollebek'). T was uiterst idyllisch, met niets dan bos als uitzicht, elektrische kacheltjes, openhaart, kaarsjes en een heus schapenvel. Kleine "ongemakken" waren er ook: zo galmde de "should be easy to find", geschreven door de eigenaar, door ons hoofd toen we in t steeds donker wordende, door mist omgeven en met zompige paadjes doorkruiste bos het huisje probeerde te vinden... Ons intens gelukkig gevoel over de openhaard werd bruut verstoord door het rookalarm; het huisje begon steeds blauwer te zien van de rook...! Ramen en deuren moesten open maar t vuurtje brandde net zo lekker dus dat wilde we liever niet opgeven... Uiteindelijk toch maar t vuur gedoofd, het leek te komen door 't veranderende weer (regen!) waardoor de schoorsteen niet goed meer trok, en dat ging voorlopig niet veranderen. T weer was de volgende dag ook uiterst miserabel. Toch hebben we nog een flinke wandeling gemaakt waarbij we haast niemand tegenkwamen (geen wonder). Door dat mistige en natte weer viel de schemer al vroeg in, bij terugkomstom 15 uurkonden de kaarsjes meteen weer aan. Heerlijk om zo de donkere uurtjes door te komen met een filmpje, boekje, spelletje en lekker uitslapen. Op de ochtend van vertrek brak de zon door. De meegenomen hardloopschoenen werden aangetrokken, en Edwin sloofte zich uit door maarliefst 12 km te rennen, ik was al heel trots met n krappe 8 km en een mooi aantal hoogtemeters:)
Een puik weekendtripje dus, in deze afgelopen 2,5 week. Hierin zat overigens ook m'n eerste weekend alleen in Oslo. Tot nu toe was Edwin er altijd geweest, of ik was op veldwerk of in Nederland. Niet getreurd, een collega PhD-er vroeg me mee voor een mountainbike-tocht samen met een vriend van hem, wat echt een erg toffe rit werd. Erg geslaagd. Inclusief t oversteken van de skipiste met de fiets:)
Tijd om even te benadrukken hoe fijn t is dat Edwin ook zo vaak in Oslo is. Al met al is hij er ruim meer dan de helft van de tijd. De regeling met z'n werk pakt zeer goed uit, en t zorgt uiteraard voor extra gezelligheid in Oslo. Hij gaat mee naar de klimhal, slooft zich uit in de keuken als er geo's komen eten en denkt mee met alle nieuwigheden die op mij en ons afkomen. T maakt het toch echt een stuk makkelijker om met iemand sámen zo'n vier-jaren-plan in te stappen. Uiteraard is zijn op-en-neer gereis ook erg handig voor extra voorraadjes wijn en kaas uit NL;)
T was hier een weekje goed koud (-9) en glad. De verwarmde paden rondom de uni (zie foto) zijn dan een uitkomst; nooit meer glibberen! (moet je wel rondjes blijven lopen rond de uni, daarbuiten is t toch gewoon weer schuifelen en glijden). Inmiddels zijn de temperaturen weer terug naar bijna +10. Ook hier is 't warm.
Goede kerstdagen, god jul!
P.s. Er is natuurlijk niet zoiets als "kortste dag van 't jaar", het betreft het kleinst aantal uren tussen zonsopkomst en zonsondergang. Overigens is er wel degelijk variatie in de tijdsduur van een dag; de afgelopen 40 jaar zijn er dagen gemeten die tot 20 sec langer duurden of 10 sec korter...

Edwin

Geen stukje over hoe je je lactose intolerante supervisor een heerlijke brie-quiche met geitenkaas salade voorschotelde :)

Marike

Super om weer te lezen nichtje! En natuurlijk hele fijne en gezellige kerstdagen voor jullie xxx

Anna

Hahaha, helemaal vergeten;);) echt

Robbuurman

Zo zeg.............die kortste dag ben je goed door gekomen ! En als ik het zo lees kom je aan slapen niet echt toe ? En voor de beeldvorming ...............qua ' tegen mensen aanlopen ' - hoeveel keer Nederland is Noorwegen en hoeveel mensen zijn er ? Is dat 1 per km2 of 2 per km2 ?

Hartelijke groet

Liesbeth

Ik had je nieuwe leefverslag al gelezen voordat ik jullie in levende lijve hier aan tafel zag zitten. Had je al verteld hoe leuk ik je verslagen vind.Dit leven lijkt jullie op het lijf geschreven!
Nu nog even Noors leren en jullie kunnen je helemaal thuis voelen. Blij dat je ook nog geniet van Nederland, je vrienden en familie daar.Blijf me graag op de hoogte houden.